We współczesnej dydaktyce języków obcych, ukierunkowanej głównie na nauczanie umiejętności porozumiewania się, ważną role odgrywa słownictwo. Dlatego wprowadzenie regularnej pracy nad leksyką na zajęciach języka obcego jest dziś konieczne. Zgodnie z definicją „Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego” kompetencje leksykalne wyrażają się w znajomości i umiejętności użycia słownictwa konkretnego języka. Poziom kompetencji leksykalnych warunkuje płynne i skuteczne porozumiewanie się. Do kompetencji leksykalnych zalicza się elementy leksykalne i gramatyczne. Elementy leksykalne rozumiane są jako pojedyncze słowa, wyrażenia, idiomy oraz inne stałe związki wyrazowe stosowane w danym języku. Z kolei elementy gramatyczne budowane są przez zamknięte zbiory słów.
W metodyce nauczania języków obcych stosuje się wiele metod i technik nauczania leksyki. Wyróżnia się trzy fazy nauczania słownictwa na lekcji: wprowadzanie, powtarzanie i utrwalanie słownictwa nowego oraz wprowadzanie i utrwalanie słownictwa opanowanego wcześniej. Wprowadzanie słów na zajęciach języka obcego określane jest jako moment uruchamiania inicjatywy umysłowej. Z kolei utrwalanie i powtarzanie słownictwa nowego i słownictwa poznanego wcześniej, to czas zdobycia pewności, że nauka spełniła swoją rolę.