W każdej nowoczesnej szkole zwraca się uwagę na indywidualne podejście do możliwości poszczególnych uczniów. Uczniowie bywają różni –niektórzy uczą się szybciej, inni z większym trudem, jeszcze inni w ogóle nie muszą zaglądać do książek, bo „chwytają wszystko w locie”. Rolą nauczyciela w takiej placówce jest optymalne dopasowanie sposobu przekazywania wiedzy tak, by żaden z uczniów nie czuł się pokrzywdzony bądź pominięty. To trudne, ale możliwe i co najważniejsze przynosi optymalne rezultaty. Pomaga w tym nauczanie w mniejszych grupach, dzięki czemu każdy członek takiej grupy może choćby przez pewien czas znaleźć się w centrum uwagi, wypowiedzieć się ustnie i uzyskać od nauczyciela wytyczne co do dalszej pracy.
Ponieważ wiedza nabywana z książek w obecnych czasach uważana jest za zbyt suchą i nudną, w szkołach używa się różnorodnych pomocy naukowych, atrakcyjnych dla uczniów i ułatwiających pracę nauczycielom. Takie pomoce często wchodzą w skład wyposażenia sal lekcyjnych albo sal dedykowanych nauce konkretnego przedmiotu; praktykowane jest zapewnianie odpowiedniej ilości materiału dla każdego ucznia z osobna, ewentualnie są to komplety wyposażenia, dzięki którym można pracować w parach/w grupach. Szkoły kupują więc mikroskopy, różne ciekawe atlasy, albumy, instrumenty muzyczne, komputery, stanowiska ze słuchawkami i z mikrofonem (do sal, w których nauczane są języki obce). Uczniowie chętniej skupiają się na treści lekcji i czerpią duże zyski z praktycznego używania dostępnego wyposażenia.