Cichym zabójcą automatycznych skrzyń biegów lub skrzyń biegów jest mieszanie wody lub płynu chłodzącego z olejem automatycznej skrzyni biegów (ATF). Ten problem występował w starszych pojazdach z zaniedbanymi układami chłodzenia silnika, ale występuje częściej w późniejszych modelach samochodów i ciężarówek, które przestrzegały swoich planów konserwacji. Rezultat jest zawsze taki sam: skrzynia biegów musi zostać całkowicie odnowiona lub wymieniona.

Czy zanieczyszczoną ciecz można oczyścić przed wystąpieniem uszkodzenia?

Prawie każda automatyczna skrzynia biegów na drodze wykorzystuje dziś wyłożone papierową płytą celulozową zwane sprzęgła lub tarcie. Sprzęgła te działają jak hamulce, które poruszają się i zatrzymują różne elementy przekładni. Gdy dźwignia zmiany biegów zostanie ustawiona na biegu lub biegu wstecznym, tarcie zostanie zastosowane.

Papier wyłożony tarczami sprzęgła jest bardzo wrażliwym materiałem przyklejonym do stalowej ramy. Zanim papier przyklei się do płyty, ma siłę i konsystencję krakersa Grahama. Po sklejeniu materiał staje się znacznie twardszy i może trwać bardzo długo w normalnych warunkach pracy.

Materiał sprzęgający jest higroskopijny. Oznacza to, że gdy złącza są narażone na wilgoć, materiał papierowy wypiera ATF dla wody. Ta wilgoć dociera do stalowych płyt i powoduje rdzę i rozkłada klej łączący papier z płytą. Według badań przeprowadzonych przez International Lubricants Inc na temat wpływu wody narażonej na sprzęgła automatycznej skrzyni biegów: „Testy wykazały, że woda, która została już dodana w ilości 600 mg / kg migrowała na powierzchnię nieobrobionych tarcz ciernych przyczyniło się to do utraty powłoki papierowej i nierównomiernego przenoszenia momentu obrotowego. ”Dla laików oznacza to, że mniej niż łyżka wody lub płynu chłodzącego silnik może spowodować awarię przekładni.

Jak się tam dostała woda?

Istnieją trzy sposoby, w jakie woda może dostać się do przekładni:

  1. Przez chłodnicę silnika. Od lat 50. XX wieku do dziś większość automatycznych skrzyń biegów jest chłodzona za pomocą tego samego systemu na bazie wody, który chroni silnik przed przegrzaniem. W chłodnicy znajduje się oddzielny zbiornik na olej przekładniowy, przez który płyn chłodzący może pobierać ciepło z ATF bez mieszania dwóch cieczy. W przypadku wycieku między ATF a zbiornikami płynu chłodzącego silnik w chłodnicy płyny mieszają się. To było bardziej powszechne w starszych pojazdach, które uległy erozji układów chłodzenia z powodu zaniedbania, ale niektóre współczesne nowsze pojazdy używają materiałów, które zawodzą z powodu problemów z ciśnieniem w układzie chłodzenia.
  2. Narażenie na głębokie wody. Przejazd przez duże kałuże podczas burzy lub jazdy w terenie może narazić układ oddechowy przekładni na wilgoć. Najlepszym sposobem uniknięcia awarii jest przetestowanie ATF pod kątem wody po tym, jak pojazd znajduje się w takim scenariuszu.
  3. Wilgoć przedostaje się przez prętowy wskaźnik poziomu. Większość pojazdów ma wskaźnik poziomu oleju, na którym sprawdza się i dodaje ATF. Wilgoć może łatwo dostać się do przekładni, jeśli prętowy wskaźnik poziomu został spryskany wodą podczas czyszczenia silnika lub, w niektórych przypadkach, woda kapiąca z deszczu lub myjnia samochodowa spadnie na prętowy wskaźnik poziomu. GM i Chrysler mają biuletyny na ten temat dotyczące niektórych modeli swoich pojazdów. Kwalifikowane firmy mają dostęp do tego rodzaju biuletynów. Charakterystycznym objawem tego problemu jest wilgoć lub rdza wokół rurki prętowego wskaźnika poziomu.

Zastąpić czy utworzyć nowy?

Zależy to od ilości wody zmieszanej z płynem przekładniowym, czasu prowadzenia pojazdu z zanieczyszczonym ATF oraz od rodzaju przekładni pojazdu. Metalowe i elektroniczne części skrzyni biegów szybko korodują pod wpływem wilgoci. Jeśli skrzynia biegów zostanie nadmiernie uszkodzona, koszt części do jej odbudowy przekroczy koszt wymiany urządzenia na produkt regenerowany. Niektórzy producenci, tacy jak Nissan i Chevy, mają komputery w skrzyni biegów, które zawodzą pod wpływem wilgoci. Te komputery lub urządzenia mechatroniczne kosztują do 2000 USD. Konwersja reszty urządzenia nie jest uwzględniona. Gdy części kosztują tyle, często lepszą decyzją jest całkowita wymiana przekładni.

Podsumowując, nie ma sposobu na obejście drogiej naprawy, jeśli woda dostanie się do przekładni. Płukanie płynu kosztuje tylko dodatkowe pieniądze i może prowadzić do nieuniknionego błędu, który wystąpił wcześniej. Regularnie konserwuj układ chłodzenia silnika i zapytaj profesjonalnego mechanika skrzyni biegów, czy twój samochód jest powszechny w przypadku tego rodzaju awarii. Jeśli tak, ominąć chłodnicę za pomocą zewnętrznej chłodnicy oleju.