piątek, 19 kwietnia, 2024
Strona głównaNaukaTendencje edukacyjne w gimnazjach i liceach

Tendencje edukacyjne w gimnazjach i liceach

Zmiana w systemie edukacyjnym w Polsce kilkanaście lat temu poruszyła wiele procesów oraz modyfikacji w sposobie nauczania dzieci w szkołach wszystkich stopni oraz programie tegoż nauczania. Szczególnie istotne stało się oczywiście wprowadzenie gimnazjum, jako etapu przejściowego między nauką na poziomie podstawowym a przedmaturalnym. Okres gimnazjalny obejmuje zarazem wiek największego buntu nastoletniego, generując liczne problemy wychowawcze i psychologiczne w tej grupie wiekowej.

Edukacja gimnazjalna i ponadgimnazjalna skupia się na przygotowaniu młodzieży do dorosłego życia. Po uzyskaniu podstawowej wiedzy po szkole pierwszego stopnia uczniowie kontynuują swoją naukę rozszerzając poznane przedmioty o kolejne tematy. Zatem wiedza wcześniej zdobyta na matematyce powiększa się o bardziej zaawansowane tematy, zaś materiały dotyczące na przykład języka polskiego zawierają lektury dojrzalsze i dłuższe niż wcześniej.

Duży nacisk postawiony jest na naukę angielskiego. Ten przedmiot jest w obowiązkowym programie zarówno w gimnazjach, jak i liceach. Znajomość angielskiego to podstawa w wykształceniu każdej osoby, nieumiejętność rozmawiania po angielsku właściwie jest niespotykana wśród młodzieży ostatnich pokoleń.

Jeśli chodzi o inne tendencje to warto zwrócić uwagę na silne skojarzenie wszystkich przedmiotów z rozwojem technologicznym. Prawie na wszystkich zajęciach uczniowie korzystają z jakiś urządzeń elektronicznych, czy są to mikroskopy, komputery, tablety czy rzutniki. Szczególnie często nowinki technologiczne trafią na zajęcia z przyrody, fizyki czy chemii, gdzie stanowią atrakcyjne uzupełnienie dotychczasowych zajęć. Nauczyciele za główny cel obierają sobie interesujące przedstawienie z pozoru nudnych i monotonnych tematów lekcji.

Co się czyta