d końca lat 80. ubiegłego wieku dydaktyka specjalistycznych języków obcych przeżywa swój rozwój, który skutkuje bogatą ofertą zawodowych szkoleń językowych. Dziś zainteresowanie tego typu formami nauki języków ma również szczególne miejsce. Jak dotychczas jednak nie wypracowano ogólnej metodyki nauczania języka fachowego. Spowodowane jest to między innymi faktem, że ciągle powstają nowe odmiany języka zawodowego i trudno jest objąć tę różnorodność konkretną strukturą. W dydaktyce języka postuluje się, by podręczniki i kursy dla specjalistów były zorientowane przede wszystkim na język, na ucznia, na tekst, i na uczenie się. Obecna edukacja językowa stawia na poprawność językową i zdobycie kompetencji w wielu zakresach. Profesjonalny język obcy wymaga zatem przede wszystkim perfekcyjnego użycia terminologii zawodowej. Istotnym elementem dokształcania językowego kadr zawodowych jest też kontrola i ocena umiejętności. Testowanie podczas szkoleń językowych zawodowych odbywa się według innych kryteriów niż testowanie ogólnej znajomości języka. Ze względu na cechy charakterystyczne wyróżniające język branżowy, dydaktycy zalecają stosowanie na kursach języka fachowego inne formy sprawdzania wiedzy niż na szkoleniach językowych ogólnych.