Co jest ważniejsze – wiedza teoretyczna czy doświadczenie? Odpowiedź na to pytanie jest trudna. Absolwenci szkół wyższych podejmując pierwszą pracę zawodową na ogół nie mogą wykazać się praktycznym doświadczeniem w zakresie zadań na określonym stanowisku. Ich edukacja jest głównie teoretyczna. Chociaż w programie nauczania są praktyki studenckie, nie są one wystarczające w zderzeniu z oczekiwaniami i wymaganiami przyszłego pracodawcy.
Doświadczenie w każdym zawodzie jest cenne, ale pracując przez wiele lat na jakimś stanowisku łatwo popaść w rutynę. Długoletni pracownik ma swoje przyzwyczajenia i nawyki, które mogą być przeszkodą w obliczu nowych wyzwań. Pojawiają się coraz to nowocześniejsze urządzenia i technologie, firmy współpracują z kontrahentami z innych krajów. Potrzebna więc jest kadra ludzi otwartych na zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności, bardzo przydaje się w tym znajomość języków obcych, aby korzystać z literatury fachowej i móc komunikować się w ramach współpracy zagranicznej.
Osoby zarządzające firmami i instytucjami mają dylemat – jak kompletować załogę i koordynować jej pracę z wykorzystaniem potencjału aktualnych i nowych pracowników.
Miarą pozycji firmy na rynku handlu i usług jest nie tylko dobra baza materiałów i urządzeń, ale też elastyczność w dostosowywaniu się do przemian zachodzących w przemyśle i gospodarce.
Chyba najlepszym rozwiązaniem jest więc działanie dwutorowe. Dla wieloletnich pracowników trzeba regularnie organizować szkolenia w zakresie nowatorskich metod działania i zarządzania. Stażyści zaś powinni być objęci życzliwą opieką starszych pracowników, by móc korzystać z ich bogatego doświadczenia. Takie działania mogą zapewnić firmie osiąganie sukcesów.