wtorek, 16 kwietnia, 2024
Strona głównaOkiem mamyFelietonyKorzystanie z mediów przez dzieci

Korzystanie z mediów przez dzieci

Trudno wyobrazić sobie współczesny świat bez telewizji i Internetu. Ich użytkownikami są nie tylko osoby dorosłe, ale również, a może przede wszystkim, dzieci i młodzież. Już dwuletnie dzieci potrafią obsługiwać telewizor lub proste funkcje komputera. Tak szybkie wkraczanie w świat telewizji i Internetu ma zalety oraz wady, a rolą rodziców jest ocena, które z nich przeważają.

Telewizja w życiu dziecka

W dzisiejszych mediach, wiele kanałów transmituje bajki przez całą dobę, a dodatkowo istnieje możliwość korzystania z dziecięcej telewizji internetowej, za pomocą laptopa lub tabletu. Niestety, nawet jeśli kreskówki są określane jako bezpieczne dla najmłodszych, nie ma pewności, że przedstawianie w nich treści faktycznie są odpowiednie dla dzieci. Coraz więcej bajek zawiera elementy przemocy lub podteksty seksualne, które mogą mieć niekorzystny wpływ na ich widzów, nie potrafiących jeszcze dostatecznie rozróżnić świata rzeczywistego i fikcyjnego. Liczne badania naukowe nie zalecają dzieciom do trzeciego roku życia oglądania telewizji, a nawet po przekroczeniu tego wieku, czas spędzony na oglądaniu bajki nie powinien być dłuższy, niż trzydzieści minut dziennie. Największym minusem długotrwałego oglądania programów telewizyjnych, jest skupianie wzroku w jednym miejscu, co powoduje zmniejszony ruch gałek ocznych. Może to skutkować w przyszłości wadami wzroku i trudnościami z szybkim czytaniem. Nieruchome przebywanie w pozycji siedzącej, powoduje skrzywienia kręgosłupa i nadwagę. Problem pojawia się także w sytuacji, kiedy jedyną rozrywką dziecka, jest oglądanie bajek. Brak kontaktu z rówieśnikami może wywołać trudności społeczne oraz zaburzony rozwój kreatywności. Wiele bajek można określić jako edukacyjne, należy jednak pamiętać, że nic nie zastąpi osoby dorosłej, która powinna nauczyć dziecko zasad zachowania. Rodzice często decydują się na włączenie ulubionej kreskówki, ponieważ jest najłatwiejszą drogą uspokojenia pociechy i skupienia jej uwagi. Mając jednak na uwadze dobro dziecka i jego harmonijny rozwój, warto znaleźć chociażby dwie godziny dziennie na spędzenie z nim czasu. Jeżeli brakuje go na typową zabawę, warto chociażby wspólnie przyrządzić posiłek lub pozwolić dziecku pobawić się w pobliżu, gdy wykonujemy obowiązki domowe.

Korzystanie z komputera

Najmłodsi wykorzystują komputer głównie do dwóch celów: surfowania po Internecie oraz gier. Każda z tych czynności może być doskonałą rozrywką, należy jednak pamiętać o możliwych zagrożeniach. Część popularnych gier komputerowych bazuje na przemocy, która jest głównym elementem fabuły. Spędzanie wielu godzin w wirtualnej rzeczywistości, gdzie zabijanie bohaterów jest konieczne do osiągnięcia kolejnego poziomu, ma negatywny wpływ na psychikę dziecka. Mogą pojawić się problemy z agresją, funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej i koncentracją. Internet może służyć zdobywaniu nowych informacji lub pogłębianiu zainteresowań, ale konieczne jest wykluczenie korzystania z nieodpowiednich stron, zawierających przemoc, pornografię oraz uświadomienie dziecka o ryzyku, związanym z internetowymi znajomościami. Kontroli powinien podlegać także czas spędzany przed monitorem. Długotrwałe skupianie na nim wzroku, ma takie same skutki jak wielogodzinne oglądanie bajek. Tendencję do uciekania w wirtualną rzeczywistość mają zwłaszcza dzieci nieśmiałe i niepewne siebie, nie radzące sobie z problemami, o których boją się porozmawiać. Rolą rodziców jest dokładne przyglądanie się swoim pociechom oraz stworzenie atmosfery zaufania i akceptacji.

Alternatywne formy spędzania wolnego czasu

Nie można powiedzieć, że korzystanie z telewizji i Internetu powinno być całkowicie zabronione. Ważne jest jednak, aby bez względu na wiek dziecka, nie było to jedyną formą relaksu i rozrywki. Regularne spotkania z rówieśnikami na świeżym powietrzu lub spacery z rodzicami, zapobiegną nadmiernemu obciążaniu wzroku oraz kręgosłupa, a także zapewnią prawidłowy rozwój społeczny. Bajki edukacyjne nie muszą być jedyną drogą zdobywania nowych informacji. Czytanie dziecku książek i pokazywanie obrazków, również pozwala mu nabyć nowe wiadomości, a przy tym zwiększa zasób słownictwa. Jeżeli rodzic już decyduje się włączenie bajki, warto obejrzeć ją wspólnie i traktować jako okazję do rozmowy na przedstawiony temat. Należy także odpowiednio dobrać jej treść, w zależności od wieku dziecka, im młodsze tym bardziej spokojna i powolna powinna być akcja.

http://biuro-zamowien.pl/Netia/

Co się czyta