My Blog

Content Marketing w sektorze B2B jest już standardem

Przez branżę marketingową przewinęło się wiele sezonowych mód, które wydawały się rewolucyjną zmianą. Content marketing do nich nie należy. Obserwacja kilkunastu lat praktyk rynkowych i długofalowych trendów w mediach oraz usystematyzowane cykliczne badania utwierdzają mnie w tym przekonaniu. Promocja produktów i usług za pomocą użytecznej treści dystrybuowanej bezpośrednio wśród wybranej grupy odbiorców jest skuteczna. Upside w przypadku tej strategii jest ogromny.

Szczególnie w sektorze B2B. Biznes ceni praktyczną wiedzę dużo wyżej od krótkotrwałego szumu medialnego. Co więcej, relacje między profesjonalistami są bardziej podatnym gruntem dla content marketingu niż relacje firm z konsumentami.  Z jednej strony przedsiębiorstwa dysponują unikalną wiedzą o rozwiązaniach, które dostarczają klientom. To wiedza trudna do skopiowania, bo płynie z wieloletnich doświadczeń i jest rozproszona wśród pracowników poszczególnych działów: produktowych, sprzedażowych, finansowych czy obsługi klienta.

Z drugiej strony klienci biznesowi chętnie za tę wiedzę zapłacą. W przeciwieństwie do konsumentów, którzy przywykli, że treści, szczególnie w internecie, powinny być darmowe, profesjonaliści zdają sobie sprawę, że użyteczna informacja ma swoją cenę. Na rynku B2B dane kontaktowe zostawione w formularzu są powszechnie akceptowaną formą zapłaty za pobranie dokumentu pdf czy przyłączenie się do webinarium. Jest ona bardziej naturalna niż np. wyświetlenie na stronie internetowej agresywnej reklamy graficznej, co jest jedną z najniższych stawek za konsumpcję treści na rynku B2C.

Dynamiczny rozkwit usług SaaS w ostatnich latach jest ważnym katalizatorem rozwoju content marketingu B2B. Nowoczesne narzędzia pozwalają amatorom tworzyć atrakcyjne treści: teksty, grafiki, audio czy wideo. Laicy po krótkim szkoleniu mogą z powodzeniem konkurować z zawodowcami. Liczy się pomysłowość i wiedza. Drogę twórcom content marketingowym przetarli pod tym względem hobbyści. To oni zdominowali rynek wydawniczy najpierw blogowymi wpisami, a potem żartami fotograficznymi (tzw. memami), ruchomymi obrazkami (gifami), czy wreszcie świetnie zmontowanymi klipami wideo. Twórcy aplikacji SaaS dla biznesu zebrali te funkcjonalności i połączyli w  narzędzia dedykowane tworzeniu webinariów czy infografik na potrzeby content marketingu.

Dystrybucja treści przeszła jeszcze większą rewolucję. Publikacja w sieci nie kosztuje nic. Dzisiaj wydaje się to naturalne, ale jeszcze kilkanaście lat temu, aby dotrzeć z własnym przekazem, nie wykupując reklamy ani nie inspirując zawodowych dziennikarzy, trzeba było zainwestować znaczne środki w druk i kolportaż. Nadawanie przez firmy własnych treści radiowych czy telewizyjnych było praktycznie niemożliwe.

Dzisiaj firmowa strona internetowa, do której link wyświetla się na pierwszej stronie wyników Google np. na hasło “szkolenie motywacyjne”, jest najskuteczniejszą formą reklamy tej usługi. Żadna forma tradycyjnej reklamy prasowej, radiowej, telewizyjnej czy outdoorowej jej nie przebije. W świecie zdominowanym przez wyszukiwanie wartościowe treści są najlepszą formą promocji.

Na tym nie koniec. Nie zapominajmy o mediach społecznościowych. Wiele wskazuje na to, że nie znikną, a ich znaczenie powinno rosnąć z pokolenia na pokolenie. W mediach społecznościowych najcenniejsze są pozytywne opinie. Tworzenie użytecznych treści, rozwiązujących codzienne problemy czytelników, to jedna z najlepszych strategii, aby je generować. Wizerunek eksperta w swojej dziedzinie nie tylko pomoże firmie czy specjaliście znaleźć nowych klientów, ale też zwiększyć marżę.

Firmy B2B  zazwyczaj nie spieszą się z wdrażaniem nowości marketingowych. Pozwalają sektorowi B2C ponosić koszty eksperymentów. Content marketing jest już na tyle dojrzałą strategią, że obserwujemy zrównoważony wzrost zaangażowania w nią także wśród przedsiębiorstw B2B.

Z badania “B2B Content Marketing Benchamarks, Budgets, and Trends – North America”,  wynika, że aż 70 proc. marketerów z branży tworzy więcej treści niż przed rokiem. Z kolei nieopublikowane jeszcze badanie Nowoczesnej Firmy dowodzi, że polskie firmy nie pozostają w tyle. Już 61 proc. z nich przyznaje, że stosuje content marketing. Co ciekawe jest on powszechny wśród przedsiębiorstw z sektora B2B, gdzie stosowanie go zadeklarowało aż 64 proc. respondentów. Jedna trzecia kieruje się w działaniach content marketingowych spisaną strategią, a 56 proc. kontroluje ROI tej formy promocji.

Twarde liczby wynikające z naszego badania pokazują, że content marketing sprawdza się. Polskie firmy dopracowują procedury produkcji treści, jej promocji oraz konwersji na leady sprzedażowe. Są też w stanie stworzyć, wdrożyć i zmierzyć efektywność strategii content marketingowych. Wygląda na to, że rewolucję mamy już za sobą. Przebiegła spokojnie dla firm nieuzależnionych od tradycyjnego outbound marketingu. Teraz czas na ewolucyjne zmiany i powielanie dobrych praktyk rynkowych.

Bartek CiszewskiContent Marketing w sektorze B2B jest już standardem

Related Posts