My Blog

Start jest łatwy, ale jak przełamywać bariery w rozwoju content marketingu?

Wbrew pozorom bariera wejścia w przypadku działań content marketingowych jest niska. Strategia ta sprowadza się do “promocji produktów i usług za pośrednictwem własnych treści”. Wiele firm, np. szkoleniowych, ma już do dyspozycji atrakcyjne treści. Inne mają wiedzę pozwalającą im takie treści stworzyć. Dostępne jest darmowe oprogramowanie (np. WordPress), które pozwala Ci wpiąć moduł wydawniczy do Twojej strony firmowej i rozpocząć dystrybucję tych treści.

Od jakich treści zacząć? Twoje produkty i usługi zaprojektowane są tak, aby spełniać potrzeby klientów. Celem content marketingu jest ich o tym poinformować. Zamiast bombardować wszystkich przekazem: “moja oferta jest najlepsza”, lepiej jest dostarczyć zainteresowanym cenne informacje. Oto przykład:

Potencjalny klient zadaje w wyszukiwarce pytanie: “Jaki czytnik ebooków wybrać?” Czy można sobie wyobrazić lepszą grupę docelową dla firm sprzedających takie urządzenia? Wiek, płeć, zarobki, miejsce zamieszkania nie mają znaczenia. Najlepsza grupa docelowa dla nich to właśnie wpisujący tę i podobne frazy.

Najlepsze według Google odpowiedzi na to pytanie dostarczają: “Świat Czytników”, blog zarabiający na prowizji za przekierowanie do sklepu Amazon, “Komputer Świat” należący do Axel Springera, który zamieszcza w tym artykule reklamy sklepów oferujących czytniki, oraz sklep z elektroniką Morele.net. Tak wygląda skuteczny content marketing. Gratulacje!

Screen Shot 09-03-15 at 12.58 PM

Wyzwania stojące przed content marketerami

Każdy przedsiębiorca wie, co robić w sytuacji, gdy działania marketingowe odnoszą efekt. Więcej tego samego. I tu w przypadku content marketingu często zaczynają się schody. O ile firmy mają wiedzę, dane i know-how niezbędne do tworzenia treści, nie mają doświadczenia w zarządzaniu procesem wydawniczym, który składa się z planowania, kreacji, produkcji oraz dystrybucji treści. A to wcale nie jest łatwe. Każdy z nas zna tytuły prasowe czy też programy telewizyjne, które chociaż pracowali nad nim doświadczeni redaktorzy i producenci, są kompletną klapą. Nic dziwnego, że wielu firmom skalowanie content maketingu też nie wychodzi.

Mimo to korzyści są na tyle duże, a koszty i zagrożenia na tyle niskie, że z roku na rok przedsiębiorstwa zwiększają zaangażowanie w content marketing. Korzysta z niego 86 proc. firm z sektora B2B w Ameryce Północnej i 64 proc. w Polsce, jak wynika z badania przeprowadzonego przez Leadgenerator.pl. Firmy B2B nie lubią eksperymentować. Dużo bardziej w ich stylu jest powielanie działających praktyk biznesowych. Tak wysoki odsetek stosujących content marketing świadczy o tym, że ta strategia promocji sprawdza się a jej efekty widać bardzo szybko.

bariery w rozwoju content marketingu

Zapytani w badaniu Content Marketing Institute marketerzy zgadzają się, że największym problemem jest regularna produkcja angażującej, różnorodnej treści. Bardzo pomocne w jego rozwiązaniu jest nadanie odpowiednich priorytetów swojemu zespołowi. Spośród trzech wyzwań związanych z produkcją treści najważniejszym jest to pierwsze, które wskazało aż 54 proc. respondentów. Nie ma sensu tracić czasu na regularne tworzenie różnorodnej treści, która nie angażuje czytelników. To jeden z najważniejszych wskaźników efektywności działań content marketingowych. Mierzymy go m.in. poprzez:

  • liczbę czytelników treści, widoczna np. w Google Analytics albo statystykach platformy content marketingowej
  • współczynnik odrzuceń osób odwiedzających stronę internetową z treścią, czyli odsegtek tych, którzy opuszczają ją bez żadnej interakcji
  • średni czas spędzony na stronie z treścią
  • liczbę komentarzy pod treścią
  • liczbę polubień i udostępnień treści w mediach społecznościowych
  • liczbę prospektów i leadów wygenerowanych przez treść

Polecam obszerny artykuł z infografiką na ten temat. Nie oznacza to, że angażująca treść musi spełniać wszystkie powyższe warunki. Raczej każdy z nich z osobna sprawia, że jest angażująca.

Od czego zacząć w planowaniu tworzenia angażującej treści? Dobrym sposobem jest zbieranie linków artykułow, ebooków czy materiałów wideo, które zaangażowały nas samych. Można założyć, że łączy Ciebie z twoimi potencjalnymi klientami więcej niż zewnętrznego specjalistę od content marketingu.

Wskazywana często przez ankietowanych różnorodność treści na wczesnym etapie content marketingu nie jest niezbędna. Szereg firm prowadzi skuteczne działania na podstawie artykułów eksperckich i mailingów. Potrzeba wprowadzania dodatkowych formatów powinna pojawić się naturalnie. Jeśli czytelnicy poproszą cię o dłuższą analizę, możesz na podstawie artykułów stworzyć ebooka. Jeśli w twoim zespole pojawi się osoba z doświadczeniem i smykałką do wystąpień wideo, wykorzystaj to. Natomiast nie staraj się zmuszać do tego z natury introwertycznego autora tekstów.

Luka w wiedzy i umiejętnościach zespołu, brak integracji z innymi działami czy wsparcia/wizji przełożonych – to bariery, które sprawny content marketer powinien być w stanie pokonać sam. Jeśli ma promować wiedzę i umiejętności związane z produktem firmy, raczej nie powinien się przyznawać do tego, że nie jest w stanie zrobić tego samego w swojej organizacji i własnej specjalizacji. Jedna piąta respondentów wskazała technologię jako wyzwanie. Moim zdaniem dobry specjalista postrzega nowe narzędzia komunikacji i tworzenia treści, rozkwit rynku SaaS oraz platformy content marketingowe jako szansę na łatwiejsze skalowanie swoich działań. Zmieniające się środowisko wymaga jednak stałego wysiłku i nieprzerwanej nauki.

Spory odsetek tych odpowiedzi wśród osób zajmujących się content marketingiem potwierdza prawdziwość ważnego wyzwania, które wskazała 1/3 ankietowanych: brak doświadczonych specjalistów. To naturalne na młodym rynku. Zwłaszcza tak złożonych usług jak planowanie, produkcja i dystrybucja treści. Ta bariera powinna zniknąć z czasem, gdy pojawią się młodzi specjaliści oraz więcej doświadczonych pracowników mediów (dziennikarzy, reporterów, producentów audio i wideo, grafików) znajdzie zatrudnienie w działach content marketingowych.

W tym momencie wyzwanie związane z niedoborem specjalistów jest też szansą dla tych wszystkich firm, które taki talent pozyskały i budują know-how. Wiele wskazuje na to, że w warunkach ograniczonej konkurencji mają szansę wypracować znaczną przewagę. Timing ma znaczenie!

Zapraszam do obejrzenia webinarium “Skuteczny content marketing B2B” oraz zapisów na najbliższe webinaria o content marketingu.

Bartek CiszewskiStart jest łatwy, ale jak przełamywać bariery w rozwoju content marketingu?

Related Posts