Najpopularniejsze profile rozrywkowe na Facebooku – raport

Bartek Ciszewski | środa, 23.05.2012

image

12,8 miliona. Tyle razy w tym roku klikaliśmy “lubię to” na 100 największych stronach rozrywkowych w serwisie Facebook. Według analizy catNapoleon.com przeciętny użytkownik Facebooka jest bardziej aktywny na fan page’ach, które go bawią. To dobre miejsce do prowadzenia akcji promocyjnych, jeśli właściwie się je wykorzysta.

Jeśli profil Serce i Rozum potraktujemy jako stronę rozrywkową, to wszystkie 3 największe polskie fan page mają śmieszyć. Z 22 fan page’y, które mają ponad pół miliona fanów, 8 to strony czysto rozrywkowe. Wszystkie duże serwisy z zabawnymi rysunkami, zdjęciami, tekstami mają swoje odbicie na Facebooku. Strona www.demotywatory.pl wciąż jest liderem w swojej kategorii, pod względem realnych użytkowników. Na Facebooku jest liderem pod względem liczby fanów (1,33 mln), ale więcej aktywnych użytkowników (637 tys.) zgromadził w tym roku Kwejk.
CatNapoleon.com przeanalizował 100 największych polskojęzycznych stron rozrywkowych w serwisie Facebook. Od stycznia było na nich aktywnych 5,13 mln użytkowników. W sumie badane fan page mają 19,679 mln fanów. Aby zilustrować zaangażowanie użytkowników zmierzyliśmy liczbę publikowanych przez nich postów, komentarzy i like’ów w relacji do liczby sympatyków danego fan page’a, zakładając różne wagi dla każdego z typów aktywności (Social Interaction Index – SII). SII dla 100 największych stron rozrywkowych wynosi 5,64. Tymczasem średni Social Interaction Index dla polskich stron (wzięliśmy pod uwagę aktywność 27,55 mln użytkowników 250 największych polskich fan page’ach) wynosi 4,43.


Liderem pod względem liczby fanów są Demotywatory, to także numer jeden wśród stron www w kategorii humor (Megapanel, styczeń 2012). CatNapoleon.com sprawdził jak wielkość strony www ma się do wielkości i aktywności fan page’a. Okazuje się, że tylko częściowo dane te pokrywają się.

Serwis www.demotywatory.pl jest liderem pod względem liczby fanów. Wg. Megapanelu w styczniu miał 4,98 mln realnych użytkowników. W pierwszym miesiącu roku Demotywatory na Facebooku miały 187 tys. aktywnych użytkowników (czyli takich, którzy polubili jakiś post, skomentowali go lub napisali własny post). Na Facebooku więcej zgromadził natomiast Kwejk (298,6 tys.), którego serwis www w styczniu miał 4,33 mln real users, czyli był nieco mniejszy od www.demotywatory.pl.

Kwejk bardzo zwiększył swoją aktywność na Facebooku w tym roku. Charakterystyczną cechą moderacji obu stron w serwisie społecznościowym jest traktowanie go jako źródła odwiedzin strony www, choć. Na obu fan page’ach dominują linki (1306 Demotywatory, 615 Kwejk). Jest to zrozumiałe, jeśli uznamy, że główną funkcją fan page’a wydawcy jest generowanie ruchu na stronie, na której sprzedaje powierzchnię reklamową.


Nie trzeba jednak inwestować dużych pieniędzy w portal z zabawnymi rysunkami, filmami czy zdjęciami, by zdobyć zainteresowanie internautów. Przykładem tego są fan page, które nie mają odbicia w postaci strony www. Największy z nich, Kocham spać, miał w tym roku 176 923 aktywnych użytkowników. Więcej zgromadził Nie mów do mnie z rana (277 845). Lepszy wynik mają tylko: Demotywatory, Kwejk.pl i “ja jebie”.

Co ciekawe, strony, które są teoretycznie manifestacją naszej postawy (Kocham spać, Nie chce mi się, Nie ogarniam, Kocham swoje łózko, Mógłby być już piątek itp) mają  niższe SII (3,60) od tych, które są odbiciami witryn www (5,02).

Strony humorystyczne w Polsce należą także do najbardziej popularnych. Wśród 10 największych polskojęzycznych fan page’y 4 przyciągają do siebie dowcipem. Są też atrakcyjnym miejscem do prowadzenia akcji promocyjnych na Facebooku.


Warto zwrócić uwagę choćby na analizę typu treści na tych stronach. Wysoki współczynnik angażowania (Engagement Rate) mają linki. Najbardziej jaskrawym przykładem są Demotywatory. Co ciekawe serwis prowadzi także na fan page’u konkursy organizowane wspólnie ze sponsorami. W przypadku wielu firmowych stron to rozdawnictwo napędza aktywność i nowych fanów. Tymczasem na stronach humorystycznych działania promocyjne powinny być bardziej dostosowane do tematyki serwisu. W przypadku Demotywatorów, w tym roku, posty związane z konkursami nie znajdowały się wśród najbardziej popularnych.

Bardzo istotna jest także specyfika fan page’y. Te, które nie mają swojego odbicia w sieci częściej wykorzystują zdjęcia, które mają wysoki ER i utrzymują aktywność fana w obrębie Facebooka.

  • PRZEKAŻ DALEJ:

Skomentuj